Grevenbroekmuseum vzw

Oorlog in de lucht

wellington103sqnkleinWellington bommenwerperIn de nacht van 16/17 juni 1941 stortte in Hamont de Wellington-bommenwerper N2849 van de Royal Air Force neer. De zeskoppige bemanning liet daarbij het leven.

Boven Duisburg kwamen de Wellingtons in een intense activiteit van zoeklichten en hevig luchtafweer terecht. Tevens werden ze aangevallen door verschillende Duitse nachtjagers. Twee toestellen werden geraakt. Tot heden blijft de vraag open of de N2849 geraakt werd. Op hun terugweg werd het vliegtuig onderschept door een Duitse Messerschmidt ME110 van Lt Reinhold Knacke van het 2NJG/1.

De Wellington was onbestuurbaar en is omstreeks 02.25 uur neergestort. Hoogstwaarschijnlijk is het vliegtuig in stukken gebroken, waarvan delen in Soerendonk (Nl) en het grootste deel in Hamont zijn terechtgekomen. De crashplaats is gelegen achter de woningen in de Teutenstraat, kadastraal bekend als "De Eickener".

Op het kerkhof te Hamont werden 5 van de 6 bemanningsleden tijdelijk begraven. Bij de begrafenis bracht de lokale bevolking hulde aan de verongelukte bemanningsleden en sierden de graven met bloemen. Een foto van de met bloemen bedekte graven wordt bewaard door de plaatselijke geschied- en heemkundige kring De Goede Stede Hamont. Na de oorlog kregen de zes bemanningsleden een graf op het Britse militaire kerkhof te Heverlee (Leuven).

lancasterAvro Lancaster bommenwerperBijna twee jaar later en op amper 500 meter van de Wellington-crashplaats stortte op 2 februari 1943 een Lancaster-bommenwerper ED488 VN-M neer. Na eern opdracht boven Keulen werd het vliegtuig van Flying Officer Al Power en zijn bemanning aangevallen door de Duitse nachtjager Messerschmitt Bf110 van piloot Majoor Werner Streib en radio-operator Helmut Fischer. De twee koepelschutters openden onmiddellijkhet vuur op het aanvallende Duitse vliegtuig, maar bij een tweede aanval werden beide schutters dodelijk gewond. Het stuurmechanisme was beschadigd en het vliegtuig vatte vuur. Omdat het vliegtuig volledig buiten controle geraakte gaf F/O Al Power zijn bemanning het bevel om het vliegtuig te verlaten. Doch toen hij als laatste man het vliegtuig verliet, ging zijn parachute niet meer open.
De Lancaster vloog laag over de boerderij van de familie Tijskens in het gehucht De Grote Haart te Hamont, en stortte om 21:27 uur neer in een moeras dat 'Het Papebos' wordt genoemd. Het vliegtuig met haar twee koepelschutters werd nooit geborgen.

logbookstirlingUit het lobook van de Stirling bommenwerper

 

21 juni 1943. Kort na het uitvoeren van een opdracht boven Krefeld werd de bemanning van de Storling EF366 in een luchtgevecht verwikkeld met twee Duitse nachtjagers, die de schaduw van de Stirling boven de lichtbakens hadden gezien. Op 3.500 meter was het vliegtuig aan de staart zo zwaar beschadigd dat de piloot het commando gaf om het vliegtuig te verlaten. Het vliegtuig tolde en de middelpuntvliedende kracht was zo sterk dat de bemanning zich nauwelijks kon bewegen. De piloot, Flying Officer Robert Bruce Meiklejohn, bleef aan het stuur totdat hij zeker wist dat allen waren ontsnapt. Toen het vliegtuig huilend naar beneden dook en naar het centrum van Achel viel, slaagde hij er nog in om de neus van het vliegtuig op te trekken voordat het neerstortte, zoals verscheidene ooggetuigen hebben verklaard. Het was die nacht volle maan. Zodoende danken niet alleen vijf bemanningsleden, maar ook een aanzienlijk aantal inwoners van Achel-centrum hun leven aan piloot Robert Bruce Meiklejohn. Hij zou hiervoor met zijn leven betalen. Ook een ander bemanningslid, navigator C.H.D. Redwood, stierf die nacht in het neerstortende vliegtuig.

jenneweinJosef Jennewein (1919-1943) Origineel Uniform met originele kentekens van Josef Jennewein. Hij was een Duitse Piloot maar tevens wereldkampioen alpineskiën (1939). Tijdens de Tweede Wereldoorlog diende hij bij de Lufwaffe. Hij begon zijn training pas in 1940 en slaagde er in 86 bevestigde luchtoverwinningen te behalen waaronder 5 Britse spitfire jachtvliegtuigen. In 1943 moest hij een noodlanding maken achter de Russische linies en er werd nooit meer iets van hem vernomen. Zijn eretekens omvatten o.a. het Luftwaffe Kampf-und Sturzkampfflieger Abzeichen, IJzeren Kruis 1ste Klasse, het het Reich Flugzeugführer-Abzeichen, Insigne van Piloot en het Duits kruis in goud. Bij de orde van het IJzeren Kruis liet Hitler vastleggen dat men alleen na het behalen van het IJzeren Kruis 1ste klasse de twee orden van het een Duits Kruis kon ontvangen, in zilver voor uitmuntend leiderschap aan het front en in goud voor meerdere daden die van uitzonderlijke dapperheid. Postuum kreeg hij het ridderkruis, de hoogste onderscheiding die door de Duitsers in de tweede wereldoorlog werd uitgereikt.
Lüger (replica): beroemdste en beruchtste pistool van de Duitsers dat heel hoog op de lijst van buit te maken spullen van de geallieerde troepen (vooral Amerikanen) stond.